jarmolauros Minä tiedän

Pelastavat sähköautot?

Ilmaston pelastajaksi julistettu sähköauto etenee akkujen voimalla.  Tänään akut saavat energiansa mm.  litiumista, jonka kaivanta saastuttaa pohjavesia ja sairastuttaa kaivajia.

Vihreästi ajatellen herkkää luontoamme säästäen tulee mahdollisen akkuteollisuutemme hankkia raaka-aineensa Afrikasta missä on jo tuotantokokemusta akkuteollisuuden raaka-aineista.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (33 kommenttia)

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Kyse on siis energiasta, ei ilmastosta.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Verkkovirralla ladattavat, akkujen avulla kulkevat sähköautot ovat AINOA oikea vaihtoehto ilmaston pelastamiseen. Kongon kaivosten lapsityövoima, luonnon raiskaaminen, ja suuryhtiöiden härski toiminta eivät ole ainakaan tähän asti suurta palstatilaa saaneet. Kongo on niin kaukana, taitaa olla ihan eri mantereella.

( vrt. Malmin kentän maapohjan paaluttamknen ei kuormita Suomen ilmastoa, koska sementtihän valmistetaan muualla )

Käyttäjän ErkkiLatvala kuva
Erkki Latvala

Jonka kaivanta saastuttaa pohjavesia ja sairastuttaa kaivajia"

Ei se mitään kunhan kaikki tapahtuu vihreän aatteen/uskon mukaan. Ympäristön suojelu taas on eri asia kuin vihreä aate

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Päinvastoin. Jos kerran haluamme nauttia mm. elektroniikan, teräksen ja ydinvoiman eduista, on vain reilua, että otamme vastuullemme ja siedämme myös niiden raaka-aineiden tuotantoa ja jalostusta Suomessa. Paras tekniikkaa ja tiukka lainsäädäntö ja toiminnan valvonta sanktioineen käyttöön vaan.

Afrikan kaivokset on nostettu tikun nokkaan vain sähköautokateuden ja -vihan takia. Ei näitä autoäijiä oikeasti kiinnosta mineraalituotannon vastuullisuus. Ketään näistä närkästyneistä en ole nähnyt paheksumassa Venäjän öljyntuotannon ympäristöongelmia ja alkuperäiskansojen elinehtojen tuhoamista. Sieltähän se autojanne liikuttava öljy lähes yksinomaan tuodaan.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Minä pääsen tankillisella dieseliä 1200 kilsaa, monta tankillista sinä joudut lataamaan sähkökippoosi, samaan matkaan?.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Sillä ei oo kauheesti väliä muutaman vuoden päästä, kun diesel maksaa 3e/litra :)

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Ja heti ilmestyy tunnettu tyhjänmölisijä Laine todistamaan, että kyse onkin hänen rakkaasta dieselautostaan, eikä afrikkalaisista. kaivosongelmista.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine Vastaus kommenttiin #7

Se onkin puhtaampi kuin bensa käyttöinen auto, tiäksää nääs kun tankkaa biodieseliä. Kyllä minä olen ajellut duunimestan esittely sähköautoilla, kyl ne skulaa kaupungissa hyvin ja kivoja pelejä, mutta on niilläkin omat rajoituksensa. ;)

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #10

Se Nesteen biodieselhän ’puhdasta’ vain direktiivin ansiosta. Nimittäin palmuöljyn kasvatus Aasiassa tekee samaa täystuhoa ympäristölle kuin öljyntuotanto Siperiassa.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine Vastaus kommenttiin #14

Paljohan noita kasvisöljyjä käytetään, jotka liittyvät autoiluun mm. rengas-seokset, muovi härpäkkeet, mineraali-ölyt jne. Ei hirveästi puhuta siitä, mihin tungetaan se jäte joka syntyy ölynjalostuksesta(bensa,diesel,polttoöljy), mikäli ne kielletään.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #17

Kielletään öljypolttimien myynti niin ne alkavat sitten korvautua vähitellen vanhetessaan pelleteillä.

Jalostetaan vähemmän ja poltetaan loput vaikka laivoissa.

Sehän on se tavoite, että jalostetaan vähemmän. Sillä on merkitystä kuinka paljon kulutetaan sitä öljyä.

Sitä ei tietenkään pidä korvata massivisella litiumin kulutuksella mutta onhan tuohon muitakin ratkaisuja.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Esa Mäkinen

Polttomoottoriautojen korvaaminen vain sähköautoilla ei ole mahdollista, sillä siihen eivät riitä akkuihin tarvittavat luonnonvarat. Polttomoottoreita ei suinkaan pidä kieltää – sen paremmin kuin ydinvoimaakaan.

Yhtä järkevää kuin polttomoottorien kieltäminen olisi kieltää sähkömoottorit sen vuoksi, että niiden tarvitsemasta sähköstä suuri osa tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla. Rajoitusten pitäisi kohdistua ympäristövaikutuksiin – ei käytettävään tekniikkaan.

Harva keksintö on lisännyt ihmisen vapautta yhtä paljon kuin henkilöauto. Voi mennä minne haluaa, milloin haluaa, ja mukaan voi ottaa muitakin sekä hieman tavaraa. Niinpä 80 prosenttia Suomen kotitalouksista omistaakin auton.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Tämähän ei ollut varsinaisesti sähköautokeskustelu. Voitte Varsiot ja Laineet ynnä muut itkeä palstoilla kuinka paljon haluatte, mutta maailma menee menojaan ihan täysin teistä jarruttajista riippumatta.

...
Niin se 1200 km diesel-tankillisella: sähköautohan liikkuu samalla energiamäärällä noin 70% pidemmälle, koska polttomoottorin hyötysuhde on niin surkea.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #16

Esa Mäkinen

Blogin otsikko on "Pelastavat sähköautot" Jos sähkömoottorit ja niiden pyörittämiseen tarvittava akkutekniikka ja maailaman rajallinen kapasiteetti akujen valmistamiseen tarvittavan mineraalien määrän riittämättömyys on tosiasia.

Vaikuttavuus ilmastonmuutokseen on aivan muualla kuin yrittää vierittää ongelmaa uuteen ongelmaan jolla ilmastonmuutosta ei ratkaista.

Tilastollisesti maailaman autokanta on nyt noin 1 500 000 000 kappaletta. Kiinassa autokanta kasvaa vuodessa yli kymmenellä miljoonalla. Autokannan sähköistäminen ei ole mahdollista ! Ymmärrän sen, että Sipoon korvessa pelastetaan maailma, jos sinne ostetaan 10-15 sähköllä kulkevaa autoa joiden akut ladataan Helenin hiilivoimalla !!!!

Globaaliin ilmaston muutokseen on vain yksi toimina ratkaisu. Ydivoima !

Kaikken ilmastosta tietävä IPCC esittää, että fossiilisten polttoaineiden käytön pitäisi vähentyä ­rajusti. Esimerkiksi kivihiilen käytön tulisi vähentyä globaalisti skenaariosta riippuen 73–97 prosenttia vuoden 2010 tasosta vuoteen 2050 mennessä.

Raportin yhteenvedon skenaa­rioissa ydinvoiman määrä kasvaa 60–100 prosenttia vuodesta 2010 jo vuoteen 2030 mennessä ja 100–500 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Perustuotannon korvaamista tuuli- ja aurinkosähköllä ei ole suuressa mittakaavassa toteutettu vielä missään.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #21

"Blogin otsikko on "Pelastavat sähköautot" Jos sähkömoottorit ja niiden pyörittämiseen tarvittava akkutekniikka ja maailaman rajallinen kapasiteetti akujen valmistamiseen tarvittavan mineraalien määrän riittämättömyys on tosiasia."

Tekee vähemmän akkuja.

Laskeskelin, että täyssähköauton sijasta voisi akuston koon vähentää 1/13 osaan jos sinne tunkisi stirling generaattorin jauhamaan sähköä pitkillä matkoilla. Eli käytännössä auto töpseliin aina ja lyhyet matkat menisi sähköllä mutta kun on yli 30min matka niin sitten aletaan tuottaa sähköä ajon aikana.

Kaupungeissa voisi käyttää vielä rajumpaa tapaa: Tekee hyvin pieniä sähköautoja mitkä on suurille nopeuksille ja pitkille matkoille kelvottomia ja joissa tuotetaan energiaa myös polkemalla.

Kyllä semmoinen 30km/h kulkeva vahden ihmisen vaunu menee sähköllä kaupunkialueella ja voi ladata akkuja vaikka 300W teholla. Tai 600W jos kaksi ihmistä.

Ei sen kauppakassin tarvitse olla sen ihmeellisempi.

Käyttäjän mhatakka kuva
Markku Hatakka

Luulemme että elämme ainutlaatuista aikaa ilmaston suhteen. Nytkin Englannissa mitattu 25,3 C lömpötilaennätys pääsiäislauantaina... tälle vuodelle. Lämpimämpää kuin Korfulla ja Mallorcalla. Mutta Sky News:n mukaan
”Despite the glorious temperatures, the UK is quite a way off beating the Easter Saturday record of 29.4C (85F), set in London in 1949.”
https://news.sky.com/story/uk-weather-uk-sunnier-t...

6000 vuotta sitten Lapissa oli 6 C astetta lämpimämpää (Kauppalehden artikkelin mukaan).

Vähän tuoreempia tapauksia:
Z Topeliuksen ”Välskärin kertomuksissa” mainitaan että 1600-luvun lopulla Tukholman seudulla avomaan mansikat kypsyivät toukokuun lopulla ... siis vain 300 vuotta sitten oli epätavallisen kuumaa. Ja kuulemma 1930 -luvulla oli myös kuumaa, Amerikassa maanviljylyspellot kuivuivat ja tulivat suuret pölypilvet, Bad Lands, katokaudet.

Onhan noita lämpenemiskausia ollut iät ja ajat ....

Käyttäjän ErkkiLatvala kuva
Erkki Latvala

Jokuhan tästä ilmasto vouhotuksesta hyötyy kun se laitetaan ihmisen syyksi. Seuraa rahaa

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Kenen vika se sitten on?

Kerro mekanismi hyötymisestä? Tutkimusta tehty 200v että pitäisi nyt nähdä se hyötyminen tässä historian aikana miten tutkijat hyötyneet.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Ilmaston pelastamiseksi pitäisi tuo fossiilisen hiilen polttaminen lopettaa. Voitte itse valita mikä on se tie, jolla osallistutte tähän. Itsari on kätevin, koska enää tuhkaus kuluttaa fossiilisia. Jos haluaa elää, niin voi miettiä miten minimoi fossiilisten käytön asunnon lämmityksessä ja liikkumisessa. Puun polttaminen toimii asumisessa. Erilaiset lämpöpumput myös auttavat vähentämään asumisen päästöjä.

Jos sitten palataan alkuperäiseen autoilun osuuteen maailman pelastamisessa, niin paras vaihtoehto on lopettaa liikkuminen. Jos sekään ei maistu, niin voi vielä ajaa biopolttoaineilla (kuten minä teen) tai sähköllä. Onhan tuota valinnanvaraa.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Viheränkyrän loistavaa logiikkaa, koska öljynkäyttö saastuttaa niin silloin pitää myös antaa sähköautoteollisuuden saastuttaa. Sähköauto on saastuttamisen "ikiluukkija", just kun se alkaa pääsemään alle fossiiliauton kokonaispäästöjä niin perkele akut simahti ja taas uusi kierros akkuja. Mahtaako tollanen kikotin kestää vielä kolmannet akut?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

On se merkillistä, miten yksi ja sama Lehtinen pystyy olemaan ihan joka kommentissaan ennakkoluuloisen tyhmä ja tietämätön. Pakko hieman ihailla noin tasaista laatua!

Tuolta oikeata tietoa: Www.carboncounter.com

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Sulla ideologia kajahti päin mäntyä mutta sitä et ikinä tule tunnustamaan. Sähkökikottimesta ei tule koskaan maailman pelastajaa eikä jokamiehen kulkinetta kun harvinaiset metallit ei riitä kaikille. Mitä niitä on tähän mennessä tehty? Alle 10miljoonaa ja hirveät maa-alueet on jo saatu piloille ikiajoiksi usealla eri mantereella ja pohjavedet haihdutettu ilmaan. Kummaa kun vesi vaikuttaa ilmastossa kaikkein eniten niin kukaan ei pidä meteliä siitä kun litiumin saamiseksi pohjavesiä haihdutetaan ilmastoon.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #19

En ole väittänytkään sähköautoja maailman pelastajaksi.
Sulla on nyt mittakaava hukassa, ei litiumkaivosten vedet ole sellainen määrä, ei lähellekään, että se ilmastoon vaikuttaisi. On kyllä tullut ennenkin selväksi, että numerot eivät ole vahva puolesi, ei läheskään niin vahva kuin ennakkoluuloisuus.

Käyttäjän arojouni kuva
Jouni Aro Vastaus kommenttiin #23

Tuo pohjavesien pilaaminen, kasvien ja eliöiden myrkyttämisen kautta vaikuttaa kyllä suoraan ilmastoon. Ei kannata vähätellä sellaista asiaa, mistä löytyy tutkittua tietoa.

[It is not unusual to read that lithium batteries contain no toxins and that mining the metal is “an environmentally benign process”. In reality, lithium affects the use of water by organisms, especially those with nervous systems. Obtaining it via underground reservoirs of dissolved salts known as salar brines is harsh on creatures in any desert-like environment where it is extracted. In order for batteries to function, lithium must be used with chemicals that are even more toxic. Friends of the Earth (FOE), Europe states: “The release of such chemicals through leaching, spills or air emissions can harm communities, ecosystems and food production. Moreover, lithium extraction inevitably harms the soil and also causes air contamination.”]

http://gridedge.com.au/assets/facts-about-lithium-...

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #27

Ei sanaakaan _ilmastoon_ vaikuttamisesta_. Air ei ole sama kuin climate.

Ei kai se nyt ole kellekään edes jotenkuten järkevälle epäselvää, että kaikki kaivostoiminta on hyvin rankkaa maan ja alueiden käyttöä ja siinä on monia ongelmia, myös ilmastovaikutuksia suoraan ja varsinkin välillisesti.. Vain hullut huutavat pelkkää sähköautoa tässä kohtaa syypääksi.

Käyttäjän arojouni kuva
Jouni Aro Vastaus kommenttiin #31

Maankäytöllä on oleellinen merkitys ilmastonmuutokseen. Autioittamalla alueita pahennetaan tilannetta, kun taas maa- ja metsätalous lisää kasvipeitteisyyttä ja hiilensidontaa maaperään.

Maaperän pilaaminen kemikaaleilla johtaa ilmastonmuutokseen.

https://youtu.be/t_UdqZdFr-w

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Itse en ole pitkään aikaan lähtenyt siitä että tukisin miltään osin arabivaltioita ja Venäjää käyttämällä öljypohjaisia tuotteita. Ydinvoimalla tuotettu sähkö on toistaiseksi järkevin tapa tuottaa energiaa.

Suuri osa arabivaltioista on korruptoituneita ja harvainvaltaan perustuvia öljyntuottajia, mikä taas pitää yllä ääri-islamismia. Venäjä taas on roistovaltio lähinaapurisamme jota tuskin kannattaa tukea. Jokainen arabeille mennyt öljydollari on täysin turha ääri-islamismin tukimuoto.

Vuoden parin sisään taloudesta voi löytyä kaksikin täyssähköautoa joten yksi lysti miten kukakin ajaa. HD jää käyttöön siksi että voin pelotella karmealla saastuttamisella ja patentoidulla äänimelulla pahimpia ituhippejä.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

"Ydinvoimalla tuotettu sähkö on toistaiseksi järkevin tapa tuottaa energiaa."

Kyllä se järkevin tapa on se mikä tulee välillisesti tai välittömästi auringosta tai lämpötilaerosta mikä tulee maaperän kanssa.

Se energia on nimittäin käytännössä ilmaista. Tämän kerääminen vaan on määrätietoista infrarakennusta johon ollut teknologiaa olemassa kauan.

Ongelma on tietenkin päättäjissä jotka eivät ole saaneet mitään aikaiseksi. Ei meillä olisi mitään ongelmaa missään jos vaikka viimeiset 50v olisi rakennettu asioita oikein.

Nyt on tilanne se, että ydinvoimaa kannattaa rakentaa siirtymäajan tarpeisiin mutta mokailut on tosiaankin tehty kauan sitten. Ilmaista energiaa on yllinkyllin infrarakennuksen kustannuksilla tarjolla.

Käyttäjän TaskinenMika kuva
Taskinen Mika

Ja mikä ratkaisu ylipäätään on eristäytyä muusta maailmasta, mitä euroopasssa ollaan tekemässä ihmeteltävän rajulla tarmolla.

Käyttäjän TaskinenMika kuva
Taskinen Mika

Ja mikä ratkaisu ylipäätään on eristäytyä muusta maailmasta, mitä euroopasssa ollaan tekemässä ihmeteltävän rajulla tarmolla.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Luuletko huijavasi joitakin, vai oletko itse niin tyhmä, että uskot tuon jutun? Siinä ei oteta huomioon kuin dieselin päästöt pakoputken päästä, vaikka sähköautosta lasketaan kaikki akun tuotannosta saakka.
Tietenkin myös dieselauton päästöt pitäsi laskea well to wheel-periaatteella, käyttövoima öljynporauksesta pakoputken päähän + autonvalmistus ja poisto.

Www.carboncounter.com on edelleen se luotettavin työkalu koko elinkaaren päästöjä tarkastellessa. Kannattaa kokeilla muutella sen parametrejä suomalaisen energiamixin malliin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset