jarmolauros Minä tiedän

Sähköautoilijat

Olen odottanut tietoa, miten sähköautot ovat pärjänneet tammikuun pakkasviikkoina.  Hiljaista on ollut.

Olen vuosittain tehnyt matkaa tammi/helmikuussa Joensuusta Turkuun, noin 600 km.  Matka taittunut kahdeksassa tunnissa (normaali talvikeli, normaali bensapeli ).  Kauanko sähköautolla  akkujen voimalla vastaava matka kestäisi?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Käväisin itse Porissa n. 27 asteen pakkasella, menomatkalla perässäni n 750 kg painoinen perävaunu. Vähän yli 500 kilometrin keikka.

Ajotietokoneen mukaan kulutus menomatkalla tuollaiset 12 litraa dieseliä per 100 km, ja hetkellinen kulutus pitkissä ylämäissä n. 25 -30 litraa.

Yksikään sähköautoilija ei ole kommentoinut.

Itse arvelen että olisin joutunut jo menomatkalla yöpymään Tampereella, jos autoni olisi olut Tesla tai jokin muu sähköhälpätin.

Sopivat loistavasti lähiliikenteesene ja kaupunkeihin nuo sähköautot.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Hyvin on kuule mennyt, kiitos kysymästä. Sähköautohan lähtee kuin palmun alta pakkasillakin. Tässä on nyt tullut elettyä tavallista työmatka-arkea, joten kokemusta on kertynyt vain Sipoo-Porvoo -välistä. Pakkasta oli enimmillään -28 eräänä aamuna ja vielä iltapäivälläkin -23. Alle miinus viidentoista asteen kelejä on ollut useinkin. Aamulla olen lähtenyt täyteen latautuneella ja ajastimen lämmittämällä autolla (akun + matkustamon lämmitys). Tienvarsilla ja kylällä on näkynyt hyytyneitä polttomoottoriautoja hylättyinä tai elvytettävinä useampiakin. Matkaa olen tehnyt ihan tavallista vauhtia ja lämmitys parissakympissä. Paluureissulle olen lähtenyt ilman latausta, pistän vaan puhelimelta käskyn lämmittää autoa 10 minuuttia. Ikkunat sulavat ja matkustamo on lämminn, which is nice.

Työkaverien diesel-Kiat sun muut käryautot ovat olleet ihan hyhmeessä. Pääsyynä vanha akku ja polttoaineensuodattimen tukkeutuminen, kuulemma.

Yhden akullisen kantama on ajotietokoneen valistuneen arvauksen mukaan ollut 200-230km, eli noin 60% kesän lukemista. Latausta kylmä akku ei ota vastaan kovin tehokkaasti, se tässä on ollut erilaista nollakeleihin verrattuna. Mutta kotilataus yön aikana kyllä riittää hyvin.

Renault Zoe on erittäin hyvä talviauto minulle. Vanhalla Priuksella (ei lohkolämppäriä) ja Yariksella (diesel-lisälämmitin sytytti kerran melkein koko auton) sain aina pelätä, että ei pääsekään hirmupakkasilla töihin tai kotiin. Siloin tällöin saikin aika lailla teutaroida niiden kanssa.

...
Etkös muista, että olen sinulle jo kerran vastannut Joensuu-Turku -talvireissusta?
...
Siikalan ennakkoluuloihin oikean tiedon lääkettä: https://www.jokamies.fi/toimiiko-sahkoauto-talvell...

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Rehellisen kuuloinen sähköautoiluraportti. Kumpikaan edellisten autoilijoiden reissuista ei oikein onnistuisi, kun se vetokoukkukin puuttuu. Vaan toki tuntuisi sopivan tuollaiseen keskipitkään työmatka-ajoon.

Tienvarteen hylättyjä sähköautoja ei vielä näy, mutta kunhan vanhoja sähköautoja on runsaammin, sekin nähdään.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Jos minulla olisi varaa Teslaan, olisi minulla luultavasti varaa lähettää joku muu peräkärryn kanssa Poriin. Peräkärryn vetäminen ja Satakunta eivät kiinnosta tippaakaan.
Siikalan epäily Teslan latauksista on silkkaa tietämättömyyttä. Pikalatauspisteillä siihen ladata täräyttää 50kW teholla aika hyvän määrän ajokilometrejä lounastauon aikana. Porin reissu hoituisi kärry perässä huoletta Tesla X:llä yhdellä puolen tunnin välilatauksella mennen tullen, myös näillä keleillä.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Kiva kun valaisit. Käryautoissa tienvarsilla lienee akku pettänyt.
Siikalan kanssa olen kuitenkin samaa mieltä; sähköautot oivia kaupungeissa, ei täällä meillä landella.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Itseasiassa sähköauto on huono valinta kaupunkiautoksi, jos ei saa kotilatausta järjestettyä. Maaseudulla sähköauton monet edut ovat parhaimmillaan.

Tosiasiat eivät tietenkään saa häiritä viihtymistä ennakkoluulojen ja tietämättömyyden sylissä.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Mukava mies tuo Mäkinen, mutta puhuu asioista joista ei tiedä. Voisi ensin kokeilla sinne Renault Zoen perään vetokoukkua ja edes sitä erittäin vähän aerodynaamista 750 kilon massaa niin tietäisi mistä puhuu eikä puhuisi siitä mistä ei tiedä.

Fanaatikot ovat vaarallisia, sillä he eivät ymmärrä mitä he puhuvat. Suurella innolla syyttävät muita ennakkoluuloista ja tietämättömyydestä. Mikäs siinä.

Minulle ajoneuvotekniikka on jokseenkin pääelinkeino, joten minun pitää aina tietää, eikä vain luulla. Sen vuoksi en ole koskaan puolesta enkä vastaan, mutta sitähän fanaatikko ei ymmärrä. Fanaatikko keskustelee näin:

"Jos minulla olisi varaa Teslaan, olisi minulla luultavasti varaa lähettää joku muu peräkärryn kanssa Poriin. Peräkärryn vetäminen ja Satakunta eivät kiinnosta tippaakaan."

Mäkisiä sielunmaisemia.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Sinulla ei todellakaan ole mitään oikeaa tietoa sähköautoilusta. Eikä vissiin lukutaitoakaan: Olenko väittänyt jotain Zoen vetokoukusta? En ole. Tietenkin tiedän, ettei sitä siihen saa. Joten ihan turha sinun on ruveta siitä hysteerisenä kirkumaan.
Kun tarvitsen vetokoukkua, lainaan auton, jossa sellainen on. Itsetuntoni ei ole vetokoukusta kiinni, joillakin vissiin on niinkin heikosti asiat.

Paljastit tietämättömyytesi luulemalla, että Teslalla liikkuvan pitäisi yöpyä Tampereella, jos aikoo talvella kärry perässä Porissa käydä. Ihan perätöntä huttua. Katsopa valistuaksesi YouTubesta norjalaisen Bjørn Nylandin testivideoita Teslalla ajamisesta eri olosuhteissa.

Surkea papparainen olet, jos noin suutut, kun jäit kiinni tyhmistä ja vääristä ennakkoluuloistasi. Vai vielä pääelinkeinona ajoneuvotekniikka... Hah.

Mitä ihmeen fanaattista siinä muuten on, jos arvelee, että jos olisi varaa yli 100k € autoon, olisi todennäköisesti varaa ostaa tavarankuljetuspalveluitakin?

Käyttäjän TeppoRaininko kuva
Teppo Raininko

"Mukava mies tuo Mäkinen, mutta puhuu asioista joista ei tiedä. Voisi ensin kokeilla sinne Renault Zoen perään vetokoukkua ja edes sitä erittäin vähän aerodynaamista 750 kilon massaa niin tietäisi mistä puhuu eikä puhuisi siitä mistä ei tiedä."

En tiedä Mäkisen mukavuudesta, mutta hän nimenomaan puhui siitä, mistä tiesi - sähköautoilun sopimisesta keskipitkään työmatka-autoiluun.

Hän ei puhunut kärryn hinaamisesta Poriin, koska sellainen ei kuulu hänen elämäänsä. Kaikki meistä eivät aja pitkiä matkoja eivätkä vedä kärryä perässään. Kun tarpeet ovat erilaisia, kai autotkin voivat olla.

Kaikissa autoissa ei ole takaistuinta, mutta ovatko Ferrari ja Hiace sen takia huonompia autoja kuin Punto tai Corolla. Ne ovat erilaisia autoja erilaisiin tarpeisiin.

Alkuperäinen kysymys kuului, miten sähköautot ovat pärjänneet tammikuun pakkasviikkoina. Oli hienoa saada siihen vastaus. Se kiinnostaa itseänikin. Sen tiedän kysymättä, että nykyisiä sähköautoja ei ole suunniteltu vetämään kärryä Porista Porvooseen.

Itse ajan muutaman vuoden ikäisellä, sedan-korisella diesel-henkilöautolla, mutta olen kyllä katsellut sähköautoja ja lataushybridejä "sillä silmällä". Sähkömoottorin miellyttävät ominaisuudet ovat yksi syy, toinen on tietysti kulutus ja kolmas se, että ei huvita maksaa auton hinnassa 10 000 euroa veroa.

Vetokoukulla minulle ei ole väliä, mutta neliveto on lähes välttämätön. Sopivaa sähköautoa ei siten ole vielä osunut kohdalle. Se ei kuitenkaan tee sähköautoista huonoja, etteivät ne vielä sovi minun tarpeisiini. Kaikki diesel-autotkaan eivät raavi joka nurkasta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset