Pakkoruotsi, kerran vielä
Sana pakko ei opiskeluun sovi silloin kun maailmassa on satoja miljoonia lapsia ilman koulumahdollisuutta.
Mitä tapahtuisi suomalaiselle tulevaisuuden toivolle, jos hän kieltäytyisi ruotsin tunnilta ja jäisi tunniksi koulupihalle keinumaan? Häntähän ei saisi edes työntämällä toimittaa pulpettiinsa ruotsalaista oota (å) oppimaan.
Jos hän on suomenkielinen, hän ei voi valmistua mihinkään ammattiin opiskelematta ruotsia (ei edes kunnassa jossa ei asu yhtään ruotsinkieliseksi ilmoittautunutta). Hän voi kyllä poimia mustikoita ja puolukoita. Myös vankilat ovat yksikielisesti suomenkielisiä.
Ilmoita asiaton viesti
Linjama; nähdäkseni ruotsin kielitodista vaaditaan vain joihinkin valtion virkoihin. Väitän, että opiskelupaikkaa alalta kuin alalta ei minulta evätä vaikka en olisi ruotsia lukenutkaan. Jos evätään, olen hämmästynyt.
Ilmoita asiaton viesti
Minun tietääkseni evätään peruskoulun todistus suomalaisesta koulusta jollei ole ruotsista arvosanaa, siitä tuleekin sitten mahdollisesti eteen se ns.armovitonen, jos opettaja siihen taipuu? Tunneille siis pitäisi kai osallistua, mutta tie lukioon on ainakin poikki. Ammattikoulussa pitää myös lukea ruotsia ja englantia..
Jorma Ollila esimerkiksi oli saanut vapautuksen korkeakoulun pakkoruotsista, kun hän oli opiskellut ulkomailla, eikä osannut ruotsia? Näin olen lukenut.
Katainen piti tässä taannoin puheen, jossa hän selvästi toi esiin meilläkin mahdollista sallittua kapinointia säännösten vastaisesti myöskin koulumaailmassa, kun hän katsoi uskontojen ja elämänkatsomustiedon yhdistämistä erinomaisena innovaationa. ??
Pakkoruotsin tunneilta poisjääntiä ei kai kukaan ole vielä uskaltanut yrittää? Lakkoa kyllä tässä taannoin joku netissä ehdotti, mutta se taitaisi kuulua siihen ryhmään, jossa kansalaisten innovaatiokykyjä ei arvostettaisi. Poliisi ja lastensuojelu ryntäsivät paikalle alta aikayksikön:)
Ilmoita asiaton viesti
”Pakkoruotsin tunneilta poisjääntiä ei kai kukaan ole vielä uskaltanut yrittää?”
Muistaakseni yksi rohkea nuori poika on näin tehnyt, oliko Jyväskylästä?
Ilmoita asiaton viesti
Jos tuon takia jää ammatti hankkimatta, voin osallistua keräykseen, jolla kustannetaan koulutus jossain vapaassa maassa.
Ilmoita asiaton viesti
Kansalaistottelemattomuuteen kuuluu lainrikkomisen ohella valmius kärsiä seuraukset ja rangaistukset.
Tuossa alempana opetushallituksen hallintojohtajan vastaus.
Ilmoita asiaton viesti
Opiskelupaikka evätään. Jos et lue ruotsia, et saa peruskoulusta todistusta. Jos sinulla ei ole peruskoulu suoritettu, et pääse lukioon, etkä opiskelemaan ammattiin. Vaikka pääsisit opiskelemaan ammattiin, sinun pitää jokaiseen ammattiin opiskellessasi opiskella ruotsia.
Uutta minulle oli se, että tuon lisäksi huonosta ruotsalaisesta tehdään lastensuojeluilmoitus (jos opiskelija on alaikäinen).
Ilmoita asiaton viesti
Kapiaiseksi kai pääsee ilman ruotsinkielen taitoa ja koulutodistusta.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa taitaa olla oppivelvollisuuslaki. Siis pakko mennä kouluun.
Mikä on mielipide siitä?
http://www.minedu.fi/etusivu/arkisto/2009/0511/kou…
Tämähän ei koske kaikkia maailman lapsia tämäkään.
Ilmoita asiaton viesti
J K; Kouluun ei laki pakota. Laki velvoittaa vanhempia opettamaan lapsiaan vaikka itse kotonansa. Jos minä en siihen pysty, tulee koululaitos avuksi ja minä menen kyläbaariin.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt ovat ”maailmankirjat sekaisin”, sillä Hesarissa oli asiallinen juttu pakkoruotsista ja sen vaikutuksista:
http://www.hs.fi/kotimaa/Maailmankielten+osaamises…
Ilmoita asiaton viesti
Pohjoismaisissa kanssakäymisissäkin kieli on broken english, varsinkin jos islantilaidia osallistuu.
Ilmoita asiaton viesti
Islantilaiset lukevat tanskaa kouluissa. Ehkä broken English on se yhteinen pohjoismainen kieli, jos mukana on suomalainen joka vieraana kielenä osaa vain englantia, skandinaavit taas puhuvat keskenäisissä kanssakäymisissään kukin omaa kieltään, ikäänkuin perheen sisäisesti ja tulevat mainiosti ymmärretyiksi. Olen huomannut, noin 35 v. sivusta seuranneena.
Ilmoita asiaton viesti
Näin on! Skandinaavit eivät yleensä puhu keskenään vieraita kieliä vaikka moni suomalainen niin luuleekin.
Ilmoita asiaton viesti
1. Skandinaavien kielitaitoa aliarvioidaan Suomessa. Heillä on syy loukkaantua.
2. Ahvenmaan poisti pakkosuomen v. 2007. Perusteena,että saadaan tilaa suurille eurooppalaisille kielille.
Pakkoruotsin poistamisen perusteluksi käy sama peruste.
3. Suomenkieliset ovat ensi sijaisia asianosaisia omissa kieliopinnoissaan. Ei ruotsinkieliset,Rkp tai ”Skandinavia”.
4. Perustuslaissa säädetään kansalaisten oikeuksista,ei velvollisuuksista.
Sen vuoksi ruotsinkielisten oikeudet eivät voi olla suomenkielisten velvollisuuksia. Se olisi vastoin Suomen perustuslakia.
5. Suomenkielisten pakkoruotsi ei voi olla ruotsinkielisten ihmisoikeus. Paitsi ehkä Kokoomuksen hallituskumppani Rkp:n mielestä.
Ilmoita asiaton viesti
”skandinaavit taas puhuvat keskenäisissä kanssakäymisissään kukin omaa kieltään”
Niin varmaan jos näin uskotaan:
”Det nordiska universitetsadministratörssamarbetet (NUAS) on tieteellisesti tutkinut niin sanottua skandinaaviskaa ja se tehnyt siitä myös julkaisun.
Kysymyksessä on yliopistotason henkilöille tarkoitettu kieliopas. Referoin siitä joitakin kohtia. Oppaan tarkoituksena on
1. osoittaa, että pohjoismaisessa yhteistyössä todella esiintyy kielivaikeuksia,
2. kuvata lyhyesti kielten ymmärtämiseen liittyviä ongelmia,
3. saada kokousten ja seminaarien osanottajat ymmärtämään, että kielivaikeuksia esiintyy,
4. saada jokaisen tuntemaan vastuunsa paremmasta kielten ymmärtämisestä.
Kokemukset NUASin järjestämistä kokouksista ja seminaareista osoittavat, että vaikeuksia esiintyy kaikissa yhteyksissä ja kaikkien skandinaavisten kielten kesken.
Yksikään kieli ei avaudu täysin kaikille. On itsestään selvää, että yhteispohjoismaisissa kokouksissa niillä osanottajilla, joiden äidinkieli ei ole joku skandinaavisista (s.o. germaanisista) kielistä, on muita suurempia vaikeuksia seurata esitelmiä ja kokouskeskusteluja. Sanotaan, että tanska on monien pohjoismaisten mielestä vaikeinta ymmärtää. Mutta kielivaikeudet ovat molemminpuolisia.
Tanskalaisilla on vaikeuksia ymmärtää monia ruotsin ääntämiseroja, mitä ruotsalaiset harvoin tulevat ajatelleeksi. Tämän vuoksi on tärkeätä, että kaikki kokoukseen osallistuvat pyrkivät puhumaan niin selvästi ja hitaasti kuin mahdollista.”
(Googleta: NUAS’ lilla språkguide)
Ilmoita asiaton viesti
Nimitys pakkoruotsi tulee siitä, että ruotsi on ainoa kieli, jota on lakisääteinen pakko opiskella. Englanti tietysti on useimmiten käytännössä pakko, koska monenkaan koulun resurssit eivät riitä tarjoamaan A-kieleksi muuta kuin englantia, mutta lakisääteisesti on täysin mahdollista suorittaa suomalainen peruskoulu opiskelematta lainkaan englantia.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ruotsi ainoa ole, myös suomi on vastaava pakkokieli.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi ei ole koko valtakunnassa pakkokieli. Ruotsi on.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän suomi ole edes koko valtiossa virallinen kieli toisin kuin ruotsi.
Rkp:n mielestä tilanne on ok.
Ilmoita asiaton viesti
Lehtonen
Olette tiedustellut, millaisia seurauksia toisen kotimaisen kielen oppitunneilta poisjäännistä voi aiheutua oppilaalle ja hänen huoltajalleen. Totean vastauksena seuraavan.
Perusopetuslain 35 §:n mukaan oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta. Osallistumisvelvollisuus koskee kaikkia perusopetukseen kuuluvia yhteisiä ja huoltajan valitsemia muita oppiaineita sekä koulun työsuunnitelman mukaista muuta toimintaa. Kaikille oppilaille yhteisenä aineena perusopetuksessa opetetaan perusopetuslain 11 §:n mukaan mm. toista kotimaista kieltä joko vuosiluokilta 1-6 alkavana kielenä (A-kieli) tai vuosiluokilta 7-9 alkavana kielenä (B-kieli).
Luvattomasta poissaolosta oppilasta voidaan ojentaa tai määrätä kurinpitorangaistus. Ojentamiskeinona kysymykseen voi tulla jälki-istunto. Kurinpitorangaistuksia ovat puolestaan kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen. Ojentamiskeinojen ja kurinpitorangaistusten käyttöä harkittaessa tulee ottaa huomioon mm. , että ojentamiskeinot ja rangaistukset ovat ankaruudeltaan oikeassa suhteessa toimenpiteen perusteena olevan teon tai laiminlyönnin moitittavuuteen, tekojen toistuminen sekä oppilaiden yhdenvertainen kohtelu. Jos tunnilta poisjäänti perustuu huoltajan kieltoon osallistua opetukseen, tulee tämä ottaa luonnollisesti huomioon oppilaan ojentamista tai kurinpitorangaistusta harkittaessa lieventävänä tai rangaistuksen poistavana seikkana.
Toisen kotimaisen kielen opetukseen osallistumisen laiminlyönti voi johtaa myös siihen, ettei oppilas saa perusopetuksen päättötodistusta, koska hän ei ole suorittanut perusopetuksen koko oppimäärää ko. yhteisen aineen arvosanan puuttumisen takia.
Perusopetuslain 26 §:n mukaan oppivelvollisen huoltajan on huolehdittava siitä, että oppivelvollisuus tulee suoritettua. Perusopetuslain 45 §:n mukaan jos oppilaan huoltaja laiminlyö velvollisuutensa valvoa oppivelvollisuuden täyttämistä, hänet on tuomittava oppivelvollisen valvonnan laiminlyönnistä sakkoon. Oppivelvollisuuden valvonnan laiminlyöntitapauksissa poliisi suorittaa, esimerkiksi koulun tekemän tutkintapyynnön perusteella, esitutkinnan ja päättää asian viemisestä syyteharkintaan. Syyttäjä päättää mahdollisista jatkotoimista ja tuomioistuin sakkorangaistuksen tuomitsemisesta.
Oppivelvollisuuden valvonnan laiminlyönti tai suoranainen lapsen kieltäminen osallistumasta opetukseen voi johtaa myös lastensuojelulain 25 §:n mukaisen lastensuojeluilmoituksen tekoon. Lastensuojeluviranomaiset arvioivat ilmoituksen perusteella, millaisiin tutkimuksiin, selvityksiin ja toimenpiteisiin ne ryhtyvät.
Hallintojohtaja
Opetushallitus
Ilmoita asiaton viesti
Veikkaan, että passiivinen vastarinta lisääntyy, nyt jo n.50%:lle 9.luokan pojista on pakko antaa armoviitonen ruotsissa. Muuten he jäisivät loppuiäkseen roikkumaan peruskouluun. Pelkään passiivisen jossain vaiheessa muuttuvan aktiiviseksi. Sitä en kyllä soisi.
PS. K.O. Knausgaard toteaa useaan otteeseen kirjassaan Taisteluni, että kun hän muutti Oslosta Ruotsiin, kukaan ei ymmärtänyt hänen kieltään, siis norjaa. Eivät hänen koulutetut ystävänsä, eivät kioskinmyyjät.Ylipäätänsä ei kukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Olen tähän vitos väittämään tänään täällä muutamaan otteeseen törmännyt ja senpä vuoksi nyt kysyn, että mihin tämä väittämä perustuu että noin 50% pojista saa päättötodistukseen armovitosen?
Pitäiskö mennä tarkistamaan lähimmän yläkoulun päättötodistuksia, mitä numeroita tämän kevään päättötodistuksessa pojille on annettu.
Ilmoita asiaton viesti
Juha Salmelle tiedoksi ja muillekin kiinnostuneille. Väittämä peruskoulun 9.luokkien poikien viitosista perustuu seuraavaan:
ww.oph.fi/ajankohtaista/spektri-lehti/2009
Tutkimus on vuodelta 2009, mutta uskon, että tilanne ei ole muuttunut. Todennäköisesti pahentunut. Muistan hiljattain lukeneeni opetushallituksen vastaavia tietoja. Arvelen, että esim.Kaisa Mustaparta Opetushallituksesta tietää tuoreimpia lukuja.
Tiesin peruskoulujen poikien tilanteen entuudestaan, mutta minulla ei sattunut olemaan tutkimusta saatavilla kunnes Petra Nyqvist sen tarjosi.
Tosin hän itse ei ilmeisesti ollut lukenut ko. tutkimusta tai ei ollut ymmärtänyt lukemaansa, mitä pidän todennäköisempänä. – Muutenkin kyseinen kommentoija kirjoittaa merkillisiä kehäpäätelmiä, paljon tekstiä, muttei mitään infoa.
Ilmoita asiaton viesti
Ikävä todeta, mutta tuo ei tuota armo vitosväittämää oikeaksi todista.
Linkkaamasi linkki vie tutkimukseen mikä on osaamisen taso ruotsinkielen taidossa, mikä eihyvältä näytä.
Jos tuota tutkimusta käyttä perusteluna näihin armovitosiin, niin ollaan todella metsässä, sillä silloin tulee väittämään sitä mitä tuossa ei edes tutkittu. Itse en ainakaan löydä tästä jutusta tuolle väitteelle todistusta,löytääkö joku muu?
http://www.oph.fi/ajankohtaista/spektri-lehti/2009…
On paljon helpompi mennä vaikka tarkastelamaan noita päättötodistuksia ja katsoa montako vitosta pojilla löytyy ja tehdä vaikka sen perusteella prosenttilasku.
Ilmoita asiaton viesti
”Oppivelvollisuuden valvonnan laiminlyönti tai suoranainen lapsen kieltäminen osallistumasta opetukseen voi johtaa myös lastensuojelulain 25 §:n mukaisen lastensuojeluilmoituksen tekoon. Lastensuojeluviranomaiset arvioivat ilmoituksen perusteella, millaisiin tutkimuksiin, selvityksiin ja toimenpiteisiin ne ryhtyvät.”
Hyvä että lapsia suojellaan vanhempien mielivallalta.
Koulukielteisyyden tuputtaminen lapselle kostautuu lapselle.
Ilmoita asiaton viesti
”Koulukielteisyyden tuputtaminen lapselle kostautuu lapselle.”
Kielinero Nyqvist kirjoittaa taas täyttä hebreaa.
Ilmoita asiaton viesti
Vapauden ja ilon sanansaattaja Petra on muuttunut koston enkeliksi.
Näinhän se suomenruotsalaisilla aina kun vähän pintaa raaputtaa.
Ilmoita asiaton viesti
Vankilalla ja perheenhajoittamisella uhaten pakotetaan lapset opettelemaan hallitsijoiden orjuuttamisen kieli, sen sijaan että saisivat vapaasti kouluttautua omien ja vanhempiensa toiveiden mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Petra Nyqvist, juuri pakkoruotsi synnyttää haitallista koulukielteisyyttä ja myös yhä kielteisempää suhtautumista ruotsinkieliseen vähemmistöön. RKP ajaa surkealla suomenkielisiä nöyryyttävällä kielipolitiikallaan kansan kohti kielisotaa. Se ei voi olla kenenkään edun mukaista. Siinä ovat lopulta häviäjinä ruotsinkieliset.
Ilmoita asiaton viesti
Omaa oksaansa ”pakkoruotsilla” ruotsinkielisemme sahaavat. Toivon, että älykäs Nyqvistikin sen ymmärtäisi.
Ilmoita asiaton viesti